Tuesday, January 22, 2013

Veda Mantra contemplation वेदमन्त्रमननं


Veda Mantra contemplation वेदमन्त्रमननं
Atharva Veda 19.57.1-2 अथर्ववेदं १९.५७.१-२
Kanda 19, Sookta 57, Mantra 1-2 काण्ड १९, सूक्तं ५७ मन्त्राः १-२
Rishi – Brahma; Devata – 1 Atma, 2 Savita; ऋषि – ब्रह्मा; देवत – १आत्म, २सविता
Chandas – 1 Ekapada Brahmee Anushtup, Tripada yavamadhyoshnik
छन्द: - १ एकपादब्राह्मी अनुष्टुप्, २ त्रिपाद यावमध्योष्णिक्

अयुतोहमयुतो म आत्मायुतं मे श्रोत्रमयुतो मे प्राणोयुतो मेपानोयुतो मे व्यानोयुतोहं सर्वः ॥१॥
देवस्य त्वा सवितुः प्रसवेश्विनोर्बाहुभ्यां पूष्णो हस्ताभ्यां प्रसूत आ रभे ॥२॥

ॐ Ayuthohamayuto Ma Aatmaayutam Me Chakshurayutam Me Shrotramaayuto Me Praanaayuto Me Vyanoyutam Sarva (1)
ॐ Devasya Twa Savitu Prasaveshwinorbahubhyaam Pooshano Hasthabhaaym Prasoota Aa Rabhe (2)
Meaning
Mantra 1
I am potent with tens of Thousands of powers. My body and mind are enriched with Thousands of powers. My eyes are Thousands, my ears are Thousands, my body powers are in Thousands, my power of accepting external powers are in Thousands, blood flow in my nerves are in Thousands and I am completely in Thousands.
Mantra 2
You start doing things by inspiration of God, All Mighty (Ishwar) who is the urge of all your good things, with the support and urge of Pranas (which are responsible for 5 basic internal life supporting functions breathing in, breathing out, blood circulation, digestion and excretion), whose flow makes living, doing things & death possible and and nutrients which make body healthy.
Interpretation
In this mantra, the subject is Atma Shakti आत्मशक्ति (internal power). To understand this we have to look at things in the external world. Everyone knows that earth cannot withstand the heat of sun though it is 9.5 Crore (0.95 Million) Miles or more than 15 Crore (1.5 Million) kilometers away. We also know that the wild fire caused by sun is quenched by rain from the clouds in the sky. It is a fact that rain water is more powerful than fire. When storm (strong wind) occurs, not a tree or house can withstand it. That is the power of wind. Lightning is so powerful; we cannot even look at it. We know that when lightning strikes, everything get burned. These are some signs of display of power by the nature. Let us look at Atma Shakti (internal power) from this point of view. We have built homes and other buildings with air-conditioning, which can protect us from extreme climates, especially heat from sun. Now, we cook food with solar power even without fire. We get water wherever we want, through pipes (plumbing). There are so many things humans harnessed to suit their requirements/convenience from time immemorial. This is possible only by humans with powers of tens of Thousands. Atma Shakti (internal power) of humans is always in tens of Thousands; which never stopped in the past or stops at anytime.
Atharva Veda 7.115.3 states “There are hundreds of Lakshmi (power of wealth) are created during birth of human body. The worst ones amoung them are removed. All knowing Ishwar (God), give us virtue.”
Humans are born with natural amazing powers. Never misuse them, do only good. For that, pray to Ishwar (God). Prayer (Dhyana) places Ishwar (God) in place of worldly attachments (Vishaya). Is there any other power than that!  Life should be display of power, amazing power play. For that, think about the power of Ishwar (God), which spread in the mind like the light of lamp (enlightment). Then, we become sources of power, unsurpassed power house with tens of Thousands of horse power.
( Reference – Arshanadam आर्षनादम् The only Vedic-Philosophical Journal in Malayalam  May 2010)

Thursday, January 03, 2013

വേദമന്ത്രങ്ങള്‍


വേദമന്ത്രങ്ങള്‍ - ഒരു പരിചയപ്പെടുത്തല്‍
ജ്ഞാനകര്മ്മ സമന്വയത്തിലൂടെ എല്ലാ പാപങ്ങളില്‍നിന്നും അകന്ന് പുരുഷാര്ത്ഥ ചതുഷ്ടയങ്ങള്‍ ആര്ജിച്ച് ഈ ലോകജീവിതം മതിയാക്കി ശരീരം വെടിഞ്ഞ് കൃതകൃത്യനായി ബ്രഹ്മലോകത്തെത്താന്‍, സദാ പ്രാര്ത്ഥിക്കുന്നതിനുള്ള ഒരു മന്ത്രം അഥര്‍വവേദത്തിലുണ്ട്. വേദഗായത്രി എന്നാണീ മന്ത്രത്തിന്റെ മറ്റൊരു പേര്.

സ്തുതാ മയാ വരദാ വേദമാതാ പ്രചോദയന്താമ്
പാവമാനി ദ്വിജാനാം ആയുഃ പ്രാണം പ്രജാം
പശും കീര്തിം ദ്രവിണം ബ്രഹ്മവര്ച്ചസം
മഹ്യം ദത്വാ വ്രജത ബ്രഹ്മലോകമ് (19.71.1)

അര്ത്ഥം :– ബ്രാഹ്മണക്ഷത്രിയവൈശ്യര്ക്ക്ജന്മവും വിദ്യാപവിത്രതയും നല്കുഥന്ന വരദയായ ഈശ്വരീയ ശക്തി – വരദായിനിയായ അമ്മയെ – വേദമാതാവിനെ – ജ്ഞാനമാതാവിനെ ഞാന്‍ സ്തുതിക്കുകയാണ്. സമസ്ത വിദ്വജ്ജനങ്ങളും പ്രചോദനം നല്കട്ടെ. ആയുസ്സും ആരോഗ്യവും ഉത്തമസന്തതിയും ജംഗമധനവും കീര്ത്തി്യും സമ്പത്തും ബ്രഹ്മതേജസ്സും നീ എനിക്കു നല്കണം. (ഇവയ്ക്കു പുറമേ) ഇവ വെടിയുമ്പോള്‍ ബ്രഹ്മലോകപ്രാപ്തിയുണ്ടാകണം.

ഈ സപ്തവര്ച്ചസ്സുകള്‍ നേടിയാലും അവയിലൊന്നും ലീനനാകാതെ അതിനുപരിയായ ബ്രഹ്മലോകം പ്രാപ്തമാക്കണേ എന്ന് ഹൃദയപൂര്‍വം  നമുക്കും പ്രാര്ത്ഥിക്കാം.
(കടപ്പാട് : ആര്ഷനാദം ഒക്ടോബര്‍ 2011)

Monday, October 29, 2012

what is an Indian value?

what is an Indian value?
After all, most families and cultures have their own set of values and are often in conflict with the values of others. How, then, can one decide what is valued by all of India, a country that is so diverse and so demographically complex? I think what would qualify as a ‘universal value’ is a belief or behavior pattern that the majority of people identify with and respect, even if they don’t act on it.
For instance, most people in the world respect honesty and courage. All cultures have legends of heroism, where someone gives up his/her wealth and risks his/her life for the sake of truth. Similarly, independence is highly valued.

All countries have their national heroes, who have fought for independence from foreign domination – right from George Washington to Mahatma Gandhi to Laxmibai, Rani of Jhansi. What would classify as Indian values would be something that people in India attach significance to, irrespective of whether the rest of the world does or not. Traditionally, Indians have laid high stress on values like peaceful co-existence, spirituality, deference to elders, recourse to nature, artistic ex-pression, seeking prosperity, strong family ties, respecting even the tools of your trade, joyousness and hospitality.
Look at any community or region in this subcontinent. You will see that almost all of them have been holding such values close, in some form or the other.

Yoga and meditation are age-old practices, which have also found renewed favour with this generation. Prayer is almost a daily ritual. Most businessmen will say a short prayer before opening their shops or offices; someone in the family will pray in the morning or evening.The old have always been taken care of, at home, and it is generally the eldest who makes important decisions for the family, be it a financial matter or a relationship.

Dance and music are an integral part of all our cultures and religions. Most celebrations and happy occasions are bright and colourful. Most Indians are very close to aunts, uncles, cousins and grandparents; holidays are usually spent together and there is little formality in such relationships.

Even today, we see people worshipping the source of their livelihood. A dancer will bow to the stage. A farmer will bow to his yoke. A vegetable-seller will bow to his hand-cart. A rickshaw-wala will bow tohis rickshaw.
Individualism is more of a western value. Indian society has always focused more on paying your debt to society and being responsible for one’s family and rather than breaking away to pursue your own individual desires. With increasing western influences, the conflict between individualism and fulfilling social obligations is great, especially for the younger generation.
Also, ‘Indian values’ are often misunderstood, or misrepresented.
For instance, I have come across websites that include ‘dowry’ as one of the values that Indians hold dear. There is no doubt that dowry is a common practice in India. However, it has been banned by law and also been reviled as a social evil, over the last few decades. Those who demand dowry are Indian, and those who banned it are also Indian.

In fact, the same practice has been in evidence across several cultures in several countries.
Of course, values change over time. They have to, else society would degenerate and stagnate.
But before defying traditional values and norms, it is wise to question the need for change and to specify what part of society needs to change.

Is our value system outdated, or do we need to change some common practices that are no longer relevant, or even evil, in their current form?

From : Saraswati

Sunday, December 11, 2011

ഉപനിഷത്തുക്കള്‍ മലയാളത്തില്‍


ഉപനിഷത്തുക്കള്‍ മലയാളത്തില്‍
ദാശോപനിഷത്ത് ശ്രുതിപ്രിയ ഭാഷാഭാഷ്യം - 10 ഉപനിഷത്തുക്കള്‍ക്ക് സ്വ. ആചാര്യ നരേന്ദ്രഭൂഷന്റെ മലയാള ഭാഷ്യം (പരിഭാഷ എന്ന് വേണമെങ്കില്‍ പറയാം). ഡി.സി. ബുക്ക്സ് പ്രസിദ്ധീകരിക്കുന്നു, രണ്ട് വാല്യത്തിലായി 2000-ല്‍ അധികം പേജുകള്‍. പ്രീ-പബ്ലിക്കേഷന്‍ വില 795 രൂപ (ശരിയായ വില 1200 രൂപ).
മലയാളികള്‍ ശരിയായി അറിയാതെപോയ ഒരു മഹദ്‌ വ്യക്തിത്വമായിരുന്നു 2010 നവംബര്‍ 16 ദിവംഗതനായ വേദപണ്ഡിതന്‍ ആചാര്യ നരേന്ദ്രഭൂഷണ്‍. ചെങ്ങന്നൂര്‍ എന്ന തന്റെ തട്ടകത്തില്‍ നിന്ന് 1970-2010 വരെയുള്ള 40 വര്‍ഷങ്ങള്‍ ഒറ്റയ്ക്ക്‌ ആര്‍ഷനാദം എന്ന മലയാളത്തിലെ ഒരേഒരു വൈദിക-ദാര്‍ശനിക മാസിക നടത്തി. ഇപ്പോള്‍ അദ്ദേഹത്തിന്റെ എല്ലാ പ്രവര്‍ത്തനങ്ങളും ഭാര്യ കമലാ നരേന്ദ്രഭൂഷനും മകന്‍ വേദപ്രകാശും (രണ്ടുപേരും വേദപണ്ഡിതരാണ്) തുടര്‍ന്നു കൊണ്ടുപോകുന്നു. വേദങ്ങളുടെ ശരിയായ അര്‍ത്ഥം എല്ലാവരിലേക്കും എത്തിക്കാന്‍ സമര്‍പ്പിച്ച ഒരു അപൂര്‍വ്വ ജീവിതമായിരുന്നു ആചാര്യ നരേന്ദ്രഭൂഷന്റേത്. അദ്ദേഹത്തിന്റെ ശിഷ്യനാണെന്ന് സ്വയം അവകാശപ്പെടുന്ന എനിക്ക് എല്ലാവരോടും ഒരപേക്ഷയുണ്ട്. എല്ലാവരും ഈ മഹത്തായ പുസ്തകം വാങ്ങണം, വായിക്കണം, പ്രചരിപ്പിക്കണം.
www.dcbooks.com
upanishad-in-malayalam-acharya-narendrabhooshan-dc-books-dc-books-blog

Thursday, October 27, 2011

VEDAS - Books of knowledge


VEDAS are the very first books of knowledge. Veda comes from the root "Vid" which means know. So Veda can be interpretted as knowledge, the one to be known, useful to know, must be known, etc. They are in Vedic Sanskrit (different from normal Sanskrit). Vedas are four (4) in number - Rig Veda, Yajur Veda, Sama Veda & Atharva Veda. They are Apourusheya (not of human origin). They are revealed to many Rishis (scholar saints) 1.97 billion or 197 crore (precisley"1972949112") years before, as per Bharatheeya Jyothisha Ganana (for more reference read Arshanadam Malayalam Vedic-Philosophical magazine or contact its publisher Narendra Vedaprakash, Vedic Scholar for details)

Vedas have a very highly sofacicated and systematic way of chanting. Vedas are memorized through the most extra-ordinary way, by which they are protected till date. They were not written initially. They were written, probably in past few thousands of years only. 

As per through and scholarly analysis by Swami Dayananda Saraswati (founder of Arya Samaj), Vedas are Mantra Samhitas (collection) only. According to many Indian scholars like Sayanacharya, Madhavacharya, Ramanuja, etc. and Western scholars like Prof. Max Muller, Doyson, Keith, etc. Vedas include Brahmanas, Aranyakas, Upanishads; which are written by humans (Rishis) - Pourusheya, according to Swami Dayananda Saraswati.

Almost all famous interpretations of Vedas follow Sayana Bhashya which take meanings as per normal Sanskrit way, like Surya as sun, Varuna as water, Agni as fire, etc. They are to be interpretted as per Niruktha as per context as Ishwar (God) or Devata (natural forces). Vedas have muti-level meanings which could be understood thru proper training.

Vedas contain immense knowledge. 
Vedas should be properly studied and understood, in a proper Gurukula under a real Guru.

Vedas have to be studied Sangopangam (with Vedanga & Vedopanga), complete with the following
4 Vedas - Rig, Yajur, Sama, Atharva
4 Upa Veda - Ayur Veda, Dhanur Veda, Gandharva Veda, Artha Veda
6 Vedanga - Shiksha, Kalpa, Vyakarana, Niruktha, Chandas, Jyothisha.
6 Vedopanga are Yoga, Sankhya, Vaisheshika, Naya, Meemamsa, Vedantha.
4 Puranas (also known as  Brahmanas, Aranyakas, Narashamsi, etc.) - Aithareya, Shathapatha, Sama, Gopatha
11 Upanishads - Aithareya, Isha, Katha, Bruhadaranyaka, Thaitheerika, Shwethaswathara, Kena, Chandokya, Mundaka, Mandukya, Prasna

One of the recent authorities on Vedas were late Acharya Narendra Bhooshan (from Kerala, India). He was a very simple person with immense knowledge who never went for name, fame or money. He got many awards by various Vedic authorities in India including Arya Samaj, Sahithya Academy award, first Amrita Keerti award, etc. He published Chatur Veda Samhita in Malayalam. Also, he started Malayala Bhashya of Yajur Veda, which is continued by his son Narendra Vedaprakash, another Vedic scholar.

(courtesy - Arshanadam Magazine, The only Vedic-Philosophical magazine in Malayalam)

Saturday, September 03, 2011

വേദം

വേദം എന്ന വാക്കിനര്‍ത്ഥം അറിവെന്നാണ്. അപൌരുഷേയം - മനുഷ്യകൃതമല്ലാത്തത് എന്നാണ് വേദങ്ങളെ വിശേഷിപ്പിക്കുന്നത്. ഈശ്വരീയ ജ്ഞാനം ഋഷിമാരിലേക്ക് നേരിട്ട് പകര്‍ന്നു കിട്ടിയതാണ് വേദങ്ങള്‍ ആയത്. വേദങ്ങള്‍ നാലാണ് - ഋക്, യജുസ്സ്, സാമം, അഥര്‍വം. വേദങ്ങളുടെ ഉത്ഭവത്തെപ്പറ്റിയും പഴക്കത്തെപ്പറ്റിയും പല തരത്തില്‍ പറയാറുണ്ട്‌ ഭാരതീയരും പാശ്ചാത്യരും വേദം അപൌരുഷേയവും 197കൊടിയിലധികം (കൃത്യമായി 1972949112) വര്‍ഷങ്ങള്‍ (ഇത് ജ്യോതിഷഗണിതാനുസാരമാണ്) മുന്‍പാണ് ഉളവായത്. പാശ്ചാത്യ പണ്ഡിതന്മാര് മോക്ഷമുല്യര്‍ (Max Mullar), ഡോയ്സണ്‍, മുതലായവരും പല പ്രമുഖ ഭാരതീയ പണ്ഡിതന്മാരും വേദങ്ങള്‍ക്ക് 2000-4000 വര്‍ഷങ്ങളാണ് പഴക്കം പറയാറുള്ളത്. വേദങ്ങള്‍ എഴുതപ്പെട്ടിട്ടു ഏതാനും ആയിരം വര്‍ഷങ്ങള്‍ മാത്രമാണ് ആയിട്ടുള്ളത്. വേദങ്ങള്‍ക്ക് തനതായ ഒരു ചൊല്ലുന്ന ശൈല്യുണ്ട്. ഓരോ മന്ത്രത്തിനും ഒന്നോ അതില്‍ കുടുതലോ ചന്ദസുകള്‍ (ഉച്ചാരണ രീതി) ഉണ്ടായിരിക്കും. ഇന്നുവരെ വേദങ്ങളിലെ ഒരു വാക്കോ സ്വരമോ പോലും മാറിയിട്ടില്ല. ഏതെങ്കിലും തരത്തിലുള്ള കുട്ടിചെര്‍ക്കലോ കുറക്കലോ വേദങ്ങളില്‍ നടന്നിട്ടില്ല. വേദങ്ങള്‍ പൂര്‍ണമായി ഹൃദിസ്ഥമാക്കി ചൊല്ലാന്‍ കഴിയുന്ന ആയിരക്കണക്കിന് പണ്ഡിതന്മാര്‍ ഭാരതത്തില്‍ ഇന്നും ഉണ്ട്. പരമ്പരാഗത രീതിയില്‍ ഇന്നും പതിനായിരങ്ങള്‍ വേദം ചൊല്ലി പഠിക്കുന്നു. വേദം ചൊല്ലുന്ന രീതിയുടെ പേരാണ് "ഓത്ത്".